Sommarunge!

Idag fick August och Julian gå loss i klädaffären. August valde en blåvit-randig klänning och denna undersköna jordgubbströja. Julian valde stilrena strumepyxor, samma modell, två olika färger. Grå och svart.

Det här inlägget postades i Ungarna.. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Sommarunge!

  1. Ping: Med jordgubbar « När du inte orkar ringa en vän

  2. Linn skriver:

    men åh, vilka bra val. den nya bloggen är väldigt fin förresten. blir så glad av att titta in här.

    • Teres skriver:

      ja dom har sannerligen bra smak dom där två.
      tack så mycket, vad glad jag blir, jag tycker också om den!

  3. J skriver:

    Vad bra att du skrev ett sådant inlägg!
    Om ett litet tag får jag en bebis och min dröm är att det är en pojke, som jag kan göra till en lika bra pojk-unge som du har. Alltså pojke utan att vara grabbig. Och vara fint klädd, inte ha svarta, grå, mörkblå riktiga pojkkläder utan istället sätta ihop fina grejor och undgå pojk-mallen. Då tänker jag att det skulle vara roligt att ta honom till klädaffär och låta honom själv botanisera och plocka ihop det han gillar, såsom ni gjorde och hittade en så fin jordgubbströja. Men så blir jag så rädd, iaf av det lilla jag vart i barnklädesaffärer, med de könsuppdelade avdelningarna. Det skulle ju inte vara så kul för honom att gå runt och plocka ihop sin garderob eftersom han skulle bli tvungen att välja sida. Så hur gjorde ni när ni gick ut och shoppade?
    Villka affärer kan vara bra?
    Kanske ska jag bara skippa vissa affärer, eller så får jag handla vissa grejor i smyg och göra strikta urval i de stora kedjorna och låta ungen själv botanisera i en bra och genusmedveten butik.
    Nu kanske det blir en flicka istället, och då vill jag egentligen göra samma sak, fast det känns ändå lite lättare att skippa flick-mallen och köpa kläder till flicka både på pojk- och flick-klädesavdelningen.
    Det kvittar egentligen om det blir en pojke eller flicka, det jag vill är bara att den själv ska få bestämma vad den ska ha för kläder. Det känns som en utmaning att få den att få göra det.

    De har bra stil, dina ungar!

    • Teres skriver:

      Alltså så här tänker jag. Släpp barnet lös i affären, jag kan lova att hon/han kommer dras till ”tjejsidan” eftersom alla färgglada och roliga kläder finns där. Ett barn som inte blivit tillsagt vad som rätt pga dens kön kommer inte känna att den behöver välja nån sida där inne på affären, var bara fri i tanken så blir ditt kid också det. jag lovar.

  4. Fatima skriver:

    Så fint att de får välja själva. Det ger föräldrainspiration, ska jag absolut anamma. Hoppas de fortsätter tänka fritt i många år till!

    • Teres skriver:

      det är kul tycker jag att dom vill välja själva. Du kommer bli en grym mamma, det känner jag som på mig.

  5. Anna skriver:

    Vart är jordgubbströjan köpt?
    Min Valdemar skulle vara superfin i den. Jordgubbar gillar väl alla, tjej som kille?!

  6. Lairama skriver:

    Vilka underbara kläder han har på sig!
    Min lilla dotter brukar få välja kläder själv på morgonen (inom rimliga gränser förstås) och det blir alltid bra. Idag hade hon en gul tröja med blå traktorer och igår var det klänning. Hon har ingen aning om vad som anses ”rätt” för en flicka att ha på sig, dina söner verkar ha blivit uppfostrade på samma sätt.
    Det är så skönt att se.

Kommentera

