Vegetarisk Julskinka

Torra ingredienser
5 dl vetegluten(finns i hälsokostaffärer)
1,25 dl sojamjöl
1,25 dl jästflingor/bjäst(finns i hälsokostaffärer)
2 tsk lökpulver
1 vitlökslyfta
3 tsk rökt salt
0,5 tsk vitpeppar

Blöta ingredienser
1 pkt naturell tofu
3,5 dl vatten
0,5 msk soja
2 tsk rökarom
3-4 msk rödbetssaft och en inlagd rödbeta(för färgens skull)
1 msk olja

Buljong
5 dl vatten
1 buljongtärning
2 msk matolja

Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Kör de blöta ingredienserna i en mixer till en jämn sås(som gärna får vara intensivt rosa för att få till rätt färg på skinkan), och häll sen ner såsen i bunken.
Arbeta ordentligt med händerna till en seg och trådig deg. Forma till en ”skinka” och lägg den i
en ugnsform där det finns plast för den att växa.

Häll över en tredjedel av buljongen och grädda sedan skinkan i 175 grader, först i 30 minuter. Ta ut skinkan, häll på ytterligare en tredjedel av buljongen och grädda i 30 minuter till.
Ta ut den en sista gång, vänd skinkan försiktigt, häll över den sista buljongen och grädda sedan 30-40 minuter till.

Delar av tiden i ugnen kan man täcka över formen med folie för att skinkan ska suga åt sig mer av buljongen, men det blir för det mest en hel del buljong kvar i formen. Ta upp skinkan och låt svalna inlindad i folie.

När den sedan har svalanat går det bra att griljera skinkan i ugnen: pensla med en blandning av senap och sojagrädde(vanlig grädde går också bra), sila över ströbröd och grilla i ugnen i 225 grader tills griljeringen börjar få färg.

Lycka till!

PS: det ska ju tilläggas att jag inte tar nån credd för det här, det är min man och vår vän Robert som brukar göra den. Ds

Det här inlägget postades i Festligt. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Vegetarisk Julskinka

  1. Lairama skriver:

    Tack!
    Det ska absolut testas 🙂

  2. hejregina skriver:

    Intressant
    Jag är inte vegetarian, men jag har inte heller smakat julskinka än, så det kanske skulle vara något.

  3. Mrs G skriver:

    jag tror nog minsann att jag föredrar riktig julskinka.
    Jag äter inte mycket kött alls, inte för att jag är vegetarian, mer för att jag tycker det finns annat som är godare.
    Men på julen vill jag ha lite skinka, prinskorv och köttbullar.

    Men finurligt ändå för dem som vill ha något att ersätta” the real thing” med!

    Kram Mrs G

  4. Johan skriver:

    Vetegluten, kan man ersätta det med en större mängd ”vetemjöl special” som sköljts separat ett tag?

    • Johan skriver:

      Svar: Nej. Ett stort tack till er andra som svarade på detta. Eller just det, det var ju ingen som gjorde det, nej.

      Resultatet blev en satans blaskig sörja som jag fick ordning på med vetemjöl. Hela idén med att tvätta ut stärkelsen föll således. Detta nya vidunder till klump smakade knödel och blev platt i ugnen.

      Jag gör hellre det här recepet nästa gång: http://www.skrattnet.se/kategorier/skamt.php?cat=9&sub=43&id=347

      • Teres skriver:

        Oj då! Sjukt synd att det inte funkade. Om du har vägarna förbi Umeå ska jag bjuda dig på en ordentlig vegskinkmacka som kompensation

  5. Eva skriver:

    Som nybliven vegetarian tackar jag för tipset!

  6. myvaldine skriver:

    så himla bra, funderade just var jag lagt receptet. du får gärna lägga upp det var jul i fortsättningen. credd till david och er vän robert

  7. Vic skriver:

    Blir det gott då? Jag menar…blir det verkligen det? Gott på riktigt alltså.

Kommentera

