Tvåsamheten

Jag vill så gärna skriva ett inlägg om tvåsamhet, om äktenskap och om kärlek. Men det måste vara det svåraste ämnet att lyckas med tycker jag. Allt blir privat. För mig blir det privat. Jag har säkert suttit hundra gånger framför den här skärmen och bara velat skrika ut vissa saker. Att använda bloggen som en envägskommunikation.

När jag och David gifte oss skrev vi inga löften till varandra, vi hade en borgerlig vigsel och istället för att lova ”tills döden skiljer oss åt” sjöng vi vår låt istället, två krassliga och halvdåliga röster, framför 120 gäster, men vi gjorde det. Det betydde mer än alla löften i världen. Det stod för vår idé om äktenskap.
Rätt ofta hamnar jag i samtal, eller snarare kanske nån slags förklaring, om hur jag och David ser på äktenskap. Det är bra, man ska prata om saker. Men det är också svårt när de flesta man snackar med har en rätt bestämd åsikt om parförhållanden, det är som det alltid har varit säger dom. Jag är tvärtom, jag vill förändra och anpassa. Vara sin egen i sin tvåsamhet, liksom.

Det här inlägget postades i Tiga är brons. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Tvåsamheten

  1. tove skriver:

    Ja bra! Jag har också funderat på det där.

  2. HeyLeon skriver:

    Nu blev jag jättenyfiken och vill höra mer! Men har förstås full förståelse för att det kan bli för privat… Hoppas ändå du kan utveckla i ett annat inlägg 🙂

  3. Malin skriver:

    Vi med. Det är fint att man hittar sin egen version av tvåsamheten. Det är nog viktigt för att man ska kunna klara av den…

  4. anna skriver:

    Berätta mer! Ens tvåsamhet växer, utvecklas och kämpar man med genom åren. Jag tror tex på att man kan bli förtjusta i andra och det är helt OK, vi är ju bara människor. Och mitt viktigaste tips till alla par (jag och min har varit tillsammans i snart 8år) är att ha roligt tillsammans! Att lita på varandra, känna trygghet och lugn är ju grunden. Men att ha kul, är en viktig detalj som inte får ramla bort. Fnissa och tramsa.

  5. Åh, det var det bästa jag har läst på länge. Jag vill också ha min egna tvåsamhet, behöver hitta ett sätt för den eftersom både jag och min kärlek rör oss i en väldigt mansdominerad bransch/livsstil.

  6. Tvåsamhet och förhållanden anser jag att man kan definiera lite precis hur man vill. Äktenskap, däremot, är inte längre samma sak eftersom det inte längre handlar om bara du och den du gifter dig med.

    I ett äktenskap finns egentligen tre parter; du, din andra hälft och staten. Det är inte längre bara du och han (hon) som sätter upp reglerna för hur ert förhållande skall vara, det är lagstiftat. Och staten kan dessutom fritt omforma dessa regler.

  7. inte skyldig skriver:

    Det låter fint tycker jag.

  8. Mrs G skriver:

    Jag tror jag förstår precis vad du menar. Jag resonerar oftast så som du gör, att det blir för privat, men inte den där gången http://wp.me/p1uIV8-2z0
    Då skrev jag från hjärtat och aldrig hade jag kunnat drömma om den responsen och vidsyntheten som mötte mig. Jag kände dessutom att jag satte ord på många andrasa tankar och känslor.

    Ibland kan det vara bra att lyssna på hjärtat!

    Kram Mrs G

  9. Jag blev också nyfiken. Tänk på vad fint ärligt du skriver om mammeriets alla sidor, som ingen annan. Jag tror att dina tankar om tvåsamhet och egenhet skulle vara så jäkla bra. Please, skriv! / Bea

Kommentera

