Oh brother where art thou


Det är himla mycket tjat nu överallt om att jag borde skaffa fler barn. Väldigt mycket romantiserande över en stor syskonskara och hur mysigt de kommer bli när man bli äldre. Allt blir bra bara man har fem barn under sitt tak. Jag är rätt så nöjd som det är nu med två barn, eller väldigt nöjd snarare och det verkar provocera folk nå jävulskt.
Varför?
August och Julian is all I need in a kiddos-way.

Det här inlägget postades i Ungarna.. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Oh brother where art thou

  1. Felicia skriver:

    Oj vad himla knepigt att tjata om en sån grej! Men himla bra att du är glad och nöjd med det du har 🙂 Det förstår jag förresten att du är!

  2. A.M.O. skriver:

    Fem ungar? Herregud! Jag skulle gå under. Håll med du. Det räck med två!

  3. Fransyskan H skriver:

    Uj uj. I min värld är redan en (ofta mer än) tillräckligt. Fâ saker är ens väldiga ensak, men det där är dâ absolut en!

  4. Kajsa skriver:

    Men herregud du har ju två! Det räcker väl gott! Jag är inte helt övertygad om att skaffa ens ett till, och jag har ”bara” ett i dagsläget. Att folk ska hålla på å lägga näsan där den inte hör hemma hela tiden. Var du stolt och nöjd med dina två finingar tycker jag!

  5. Elina skriver:

    Alltså, era ungar är ju sötast i stan!

  6. Minimello skriver:

    Folk har ju ingen farstu, så är det bara. Jag har ”bara” ett barn och får höra frågan hela tiden: ”Men vill du inte att ditt barn ska ha ett syskon?” Som om jag berövar min dotter en rättighet när jag inte planerar att få fler barn. Jag har till att börja med ingen man som kunde vara pappa till barnet. Och fastän jag hade en man så är det inte alls säkert att jag ens vill ha fler barn. Det jag har räcker bra för mig. Det är som att människor tror att jag tänker skaffa barn bara för sakens skull. Eller ännu värre: för min dotters skull. Tröttsamt och okänsligt tycker jag att det är.

  7. Johanna skriver:

    Men va? Två barn är vl så normalt och svenssontrevligt det kan bli? Eller är det bara för att du fick dem båda på en gång som det inte räknas?

  8. Sofie BN skriver:

    att folk orkar! människor i min omgivning tror jag är gravid hela tiden bara för att min mage putar, det börjar bli tröttsamt att förklara att så inte är fallet. (nej, det är för att jag burit två barn och är för lat för att orka träna, säger jag med lagom falsk vänlighet och försöker snabbt hitta annat samtalsämne före de börjar ursäkta sig och känna sig skyldiga.)
    jag har två barn (4 och 2,5) och jag är också grymt nöjd med den tillvaron!
    s

  9. Tess skriver:

    Haha jag tycker att det är mer tvärtom här, bara för att man vill ha fler än två barn så verkar folk tycka att man är helknäpp 🙂

  10. Fröken Öquist skriver:

    Man har väl så många barn man vill. Folk är ju inte klok 😉

  11. Maria skriver:

    Men att folk orkar. Själv är jag tveksam till det här med syskon ens. Att bara skaffa det för sakens skull känns sjukt. Jag är nöjd att ha ett barn och fritid att göra annat. Folk får väl själva skaffa barn om det nu är så jävla fantastiskt?

  12. Linn skriver:

    Jag känner verkligen igen mig i det du skriver om det romantiserande av den stora familjen. Vi har ett barn och ingen av oss vill ha fler. Vi är nöjda såhär, och helt ärligt så skulle det inte rymmas ett till barn i våra liv så som vi väljer att leva dem nu. Och vi blir ifrågasatta rätt ofta för att vi känner och väljer att göra så. Ibland tror jag att vissa till och med ser på oss som lite ”svagare” för att vi inte ”orkar” ta hand om fler barn. Och ofta försöker flerbarnsföräldrar övertala oss med att allt blir så mycket lättare med tvåan och att det är så bra för barn att ha syskon. Men för oss handlar det inte om att vi inte orkar ha fler barn. Det handlar om att vi är nöjda med det vi har. Det räcker bra så. Och jag är säkert på att vår dotter fungerar precis lika bra med eller utan syskon.

  13. Frida skriver:

    Folk ska alltid tycka en massa! Jag är själv sämst på att låta bli att lyssna, men du är förhoppningsvis bättre. De är förresten så himla söta dina fina pojkar!

Kommentera

