Xoxo – gossip girl

För ett par dagar sedan fick jag frågan av en bekant hur allt känns med skilsmässan. Jag fick höra saker av henne som hon hade fått höra av andra, som handlade om mig. Och det slog mig att det är så himla få personer runt omkring mig(detta inkluderar inte mina närmaste vänner/familj) som ens vågar yttra S-ordet till mig, som ens frågar någonting om det överhuvudtaget, det är bara: hej läget? det är bra! okej men kung vi ses, hade!
På nåt vis är de väl fint att folk kanske känner att dom inte har med det att göra osv men det hela slår tillbaka rätt ordentligt när man ändå får höra hur snacket går. Det är knepigt alltihopa, jag pendlar mellan att vilja skrika ut hur allt står till, slå upp min dagbok så att folk kan läsa ord för ord och sen till att känna känslan att aldrig mer vilja gå ut.

Det verkar stanna någonstans mittemellan.

Det är svårt att förklara varför man bryter upp, hur beskriver man liksom nåt som tagit så lång tid för en själv att förstå för någon annan på ett par minuter. Hur förklarar man hur det känns att vara den som tar ett beslut som fuckar upp precis allting förutom kanske den lilla biten i kroppen som gjort ont fram tills beslutet tagits. Det är knepigt att splittra en familj och inte slå på sig själv om och om igen för att man har så dåligt samvete, så jävla dåligt samvete för precis allting. Man läser böcker om hur viktigt det är att må bra och att man ska sätta sig själv i främsta rummet och jag tänker att jag är ung och en modern kvinna som kan ta sådana här beslut (men det hela känns helt annorlunda när det handlar om min egen familj). När stunder av pepp och glädje kommer skrattar man först och sen stryper man den känslan med all kraft man har för att det känns så himla fel.

Ja det bli bra sen.

Svinbra låt förövrigt.

Det här inlägget postades i Tiga är brons. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Xoxo – gossip girl

  1. L skriver:

    Hej Teres. Ja, separationer är inte lätt överhuvudtaget och människor omkring en kan ha väldigt svårt att hantera det som sker, till och med svårare än en själv ibland!
    Jag måste erkänna att jag har haft svårt att läsa din blogg på senaste eftersom jag själv separerat nyligen men då var jag den som blev lämnad, och då blev det så jobbigt att läsa om någon som var den som lämnade. Det blev smärtsamt på något sätt och jag hade svårt att känna empati. Nu ser jag klarare,allt är inte svart eller vitt.
    Lycka till i din separation. Med ungarna, känslorna, flytten och allt annat som kommer till. Det är verkligen en resa, men man kommer så småningom ut på andra sidan igen och livet börjar kännas skönt igen. Det kan ta tid, men man kommer dit.

    • Teres skriver:

      det är den där gråskalan som man ofta glömmer bort, men det är verkligen inte lätt och jag tycker inte synd om mig själv eller så, det är bara knepigt. Hoppas du mår bra och tack för din kommentar.

  2. ellinoro skriver:

    Har du läst Mia skäringers bok ( den som är grön och som jag inte kommer ihåg namnet på. Den är så himla fin och handlar om hennes uppväxt men även hennes skillsmässa. Om inte , läs den.

  3. ellinoro skriver:

    Nu kommer säkert det här komma in som skräppost men hoppas inte på det. Lyssna på den här låten av Mia skäringer. Så himla fin.

    Kram på dig

  4. anna skriver:

    vet så väl hur du känner. alltför väl.

  5. Fröjd skriver:

    Jag tänker att folk inte har något med det att göra. De kan vara trygga i förvisningen om att du vet vad du och i förlängningen din familj måste göra för att må bra. Jag beundrar alla som orkar ta steget. Samtidigt är det såklart asviktigt att ha någon att prata med och att skilsmässa slutar vara så jävla stigmatiserat så att det inte ens går att prata om. Kram och styrka!!

Kommentera

