Vegetarisk Lasagne

På instagram fick jag frågan om jag kunde tipsa om en god vegetarisk maträtt som en vanlig dödlig kan bjuda på. Eftersom mina matkunskaper är rätt begränsade och att jag inte på nå vis är en finsmakare osv, jag gillar liksom min grejer, that’s it, tacos, grönsaksdipp, husman och det mest med kall sås till. Så kände jag en viss nervositet över att ha semi-ansvaret över den där middagen. Men sen blev det så att jag och min vän Elina lagade en sådan sjukt god lasagne, som dessutom räckte i en evighet så då tänkte jag, här har vi den!

okej då kör vi.

300 g färska lasagneplattor
2 st lökar, gula
1 st Massa spenat
1 msk smör
2 st grönsaksbuljongtärningar
1 dl vatten
2 st vitlök, klyftor, pressade
2 burk tomater, krossade
0,5 dl tomatpuré
750 g keso, naturell
0,5 tsk torkad basilika
0,5 tsk torkad oregano
1 tsk salt
1 krm svartpeppar, nymald
4 dl riven ost
1 st halloumi

1. Sätt ugnen på 200°. Skala och hacka löken.
2. Fräs löken i smör i en kastrull 2-3 min. Smula ner en buljongtärning. Tillsätt vatten, vitlök, tomater, tomatpuré, keso, spenat, basilika, oregano, salt och peppar. Låt koka under omrörning utan lock ca 15 minuter.
3. Varva lasagneplattor och sås i en smord ugnssäker form.
Skär sedan halloumin i rätt tunna skivor och lägg dom på det hela, avsluta med riven ost. Grädda lasagnen i nedre delen av ugnen ca 40 min.

Smaklig måltid!

Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Vegetarisk Lasagne

  1. Linda skriver:

    Det låter ju jättegott med spenat och halloumi. Jag har aldrig haft halloumi i en lasagne, det måste jag testa i helgen.

  2. LH skriver:

    Tack. Du är ju världsbäst.
    Hoppas jag fixar detta nu.
    Håll tummarna. Kram
    Nea

  3. esterii skriver:

    Hej hopp.. Snubblade in här, åt mycket vegetariskt nä vi hade nordligaste hälsohemmet i byn,, ha det..

  4. Emmy skriver:

    åååh du kör med halloumi, har typ frälst alla med det 😀 Tack mamma!

  5. Helly skriver:

    Men tjena, halloumi i en lasagne – låter för bra och gott för att vara sant! Måste testas nästa gång det blir lasagnelageri!

  6. Linnéa skriver:

    Det där låter bara så himla gott 🙂

  7. Vicky skriver:

    men OMG. vilken dröm.

Kommentera

