eternal sunshine of the spotless mind

Jag läste nån stans att hjärnan efter ett tag utesluter allt dåligt och bara minns de bra sakerna. Det tycker jag låter som det värsta straffet av alla. Jag behöver att min hjärna gör precis tvärtom, jag vill glömma de fina sakerna och bara minnas det som gjorde mig ledsen. Då kan jag bli glad igen. Låter iof jävulskt konstigt när jag skriver det.

Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till eternal sunshine of the spotless mind

  1. Chatrin skriver:

    Inte alls konstigt, du vill känna att du gjorde rätt val. Det gjorde du säkert också, annars hade du inte gjort det.

  2. IK skriver:

    Naturen låter dem med bäst överlevnadsegenskaper leva vidare, så det är nog ett vinnande koncept, även om man inte förstår det. Man måste inte alltid förstå. Fast jag tycker det verkar bra…Tänk om mamma bara kunnat minnas det dåliga när jag satt vid hennes dödsbädd, vem vill man i så fall ha där?

  3. Fröken Öquist skriver:

    Inte alls konstigt. Lätt att glorifiera i efterhand. Det är ju vackert att vi minns det bra, men samtidigt lurigt.

  4. Isabelle skriver:

    Noll procent konstigt. Jag hajar poängen!

  5. Emma skriver:

    När det tog slut med min första kille kom jag bara ihåg att vi hade haft det så underbart ihop. När vi blev ihop igen kom jag ihåg att han var ju alkis, hur kunde jag glömma bort det?

    När jag gjorde slut med min andra kille tänkte jag att jag minsann skulle komma ihåg hur dåligt vi haft det så att det inte skulle bli som med den första. Trist nog kan jag nu inte komma ihåg något bra alls med honom, vi var ju ändå ihop i flera år (och han var inte alkis).

    Kanske är bäst att försöka komma ihåg lite både och? Men jag förstår absolut din poäng.

  6. Kerstin skriver:

    Man FÅR ju faktiskt ändra sig=) min mor och far kunde inte riktigt bestämma sig och gifte sig TRE(3) gånger med varandra innan dom bestämde sig för att bara vara sambo…! tills dom blev gamla och pappa dog…alla sätt e bra utom de dåliga.Ibland måste man få komma bort ifrån något för att inse att det var bra det man hade. Godmorgon förresten,idag e de kallt.

  7. theresean skriver:

    Ibland blir jag lite glad och tänker att allt skall bli så bra.
    Men så kommer jag på allt ont han gjort mig, allt ont i hjärtat och hur han ifråntagit mig mina vänner, min familj och nedvärderar mig hela tiden.
    Som när han säger att jag är vacker. Eller när han planerar vår framtid.
    Då tänker jag att han är bra.
    Jag tror att man måste påminna sig själv om de dåliga sakerna.
    Eventellt skriva ned dem. För att inte gå på samma dumhet igen.

  8. Elin skriver:

    Jag brukar tänka så här; Om vi blir ihop igen på vilket sätt kommer det att vara annorlunda från hur det var när vi bestämde oss att göra slut? Ofta är det då jag kommer på att fan vi gjorde ju slut för att det var så dåligt pga det här och det där och inget av det har ju förändrats. Det innebär ju att det kommer vara lika dåligt om vi blir ihop igen.

  9. Kerstin skriver:

    djupt inne i magen har du det rätta svaret=)
    Godmorgon ljuvliga fredag!

  10. Jessie skriver:

    Jag förstår precis vad du menar. ❤

  11. sanna skriver:

    Om det är någon tröst tror jag att det där är en normal men tillfällig fas. Att man en period efteråt bara kan se det fina i det man hade tillsammans, och det är ju för jävligt. Men sedan när man faktiskt börjar komma någon vart och går vidare ensam, och börjar må bra igen kan man se tillbaka på förhållandet som det faktiskt var. Och då minns man fortfarande det där fina, bara att man har slutat glorifiera det. Och man har också med sig allt det där som var dåligt i förhållandet, som man vid det laget slutat känna ilska och bitterhet inför. Så har det varit för mig i alla fall. Det tar tid att bli klarsynt. Håll ut!

Kommentera

