Tipsa mig!

God morgon!

Jag har lite boktorka just men ett sjukt sug på att läsa. Så skulle inte ni kunna ge mig lite tips på bra böcker?

Om August och Julian farmor läser detta så vill jag verkligen ha tips från dig, har aldrig fått en bok av dig som jag inte älskat.

Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Tipsa mig!

  1. IK skriver:

    Barnmorskan i East End, starka kvinnor i femtiotalsmiljö

  2. Kim skriver:

    Vill du skratta och gråta lite så är En man som heter Ove av Fredrik Backman en sjukt rolig men också sorgsam bok. Tycker också att Jellicoe Road av Melina Marchetta är en fantastisk bok. (Men det kan ta en stund innan man kommer in i den)

  3. Lisa skriver:

    Sami Said, Väldigt sällan fin. Eller Selma Lagerlöf, typ vad som helst av henne utom Nils Holgelrsson.

  4. Karin skriver:

    Det finns många bättre böcker än ”En man som heter Ove”. Till exempel ”En storm kom från paradiset” av Johannes Anyuru, ”Då tänker jag på Sigrid” av Elin Olofsson, eller ”Alltings början” av Karolina Ramqvist.

  5. Lina skriver:

    Förr eller senare exploderar jag av John Green och tillbaka till henne av sara lövestam.
    Båda har töntig titlar men låt dem inte lura dig, de är fantastiska!

  6. Tammie skriver:

    Boken om Zlatan, den är underhållande haha

  7. Karl Ove Knausgårds Min Kamp 1-6 är ruskigt bra. Och nästan allt med Haruki Murakami.

  8. jule skriver:

    fullständigt älskade jk rowlings vuxenbok. har ingen aning vad det heter på svenska, men jag ÄLSKADE det. kunde inte sluta läsa. så himla bra…

  9. Emma skriver:

    Hej, man kan till exempel läsa:

    Tove Janssons Sommarboken (finaste berättelsen om relationen mellan flickan Sofia och hennes farmor som bor på en ö i skärgården, och om det svindlande havet!)

    Joanna Hellgrens grafiska romantriologi Frances (om flickan Frances som får flytta hem till sin faster efter att ha förlorat sina föräldrar – blyertsteckningarna böckerna igenom är hemskt vackra)

    Kjersti Annesdatter Skomsvolds Ju fortare jag går, desto mindre är jag (om Mathea som aldrig riktigt har umgåtts med människor, men som på ålderns höst tänker att ingen skulle märka om hon skulle dö. Därför vill hon gå ut och möta och uppleva världen, något som inte är så lätt när man tycker att saker är läskiga och svåra. lite såhär:
    “Epsilon tog mina händer och hjälpte mig upp, så stod vi där med de våta vantarna i varandras. Jag skulle säga hur mycket jag tyckte om honom, men så berättade jag istället att sju människor dödades av haj i fjol och fjorton av brödrostar. Epsilon såg konstigt på mig och jag ville helst försvinna.” (s. 86))

    Willy Kyrklunds Solange (en kärleksberättelse från 1951 där drömmaren Solange blir kär i förnuftiga Hugo, mycket humor och svårmodighet. citat:
    ”En kväll som denna – när beundrande män hade svärmat omkring henne, kvällen i ända, o vilken musik! vilka dräkter! Den smokingklädde kom fram till henne och bugade. ”Min fru”, sade han, ”vill ni dansa?” – ”Ja”, svarade hon, ”ja, jag vill dansa.” Men hon gjorde ingen rörelse för att resa sig ur stolen. Den smokingklädde stod kvar och avvaktade. ”Tycker ni om att dansa?” frågade han. ”Jag älskar dans”, sade hon. ”Dansen är mitt liv.” Men fortfarande gjorde hon ingen rörelse för att resa sig. ”Men ni dansar aldrig”, sade han. ”Nej”, sade hon, ”jag dansar aldrig. Jag lider av en mystisk sjukdom och om jag dansar så dör jag.”” s. 17))

    Och allt med Sara Stridsberg men allra mest Drömfakulteten (om Valerie Solanas som sköt Andy Warhol), Gun-Britt Sundströms Maken (kung!), Claire Castillions Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska (absurda noveller om relationer), Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren ungdomsserie Cirkeln (i höst kommer tredje delen så perfekt att börja nu så man slipper vänta!) o Jellicoe road som någon tipsade om där uppe kan jag också rekommendera!

    God läsning och tack för bra plats på internet!

  10. kontorista skriver:

    jag föreslår utrensning eller stalins kossor av oksanen. och en halv gul sol av adiche. och jag skulle vara din hund, om jag bara fick vara dig nära- eller vad den nu kan ha hetat. plus jag vill ju vara fri, om lena nyman. det finns så mkt bra!

  11. Jina skriver:

    Jämställdhetsboken Det löser sig jämt. Den handlar om hur en kan få in mer jämställdhet i vardagen, 200 familjer har tipsat om lösningar. Det bästa av allt är att den går utanför kärnfamiljsnormen.

    Enklast är nog att beställa via hemsidan:
    http://detlosersigjamt.blogspot.se

  12. Frida skriver:

    Johanna Holmström: asfaltsänglar. Ungt, finskt om hedersproblematik.
    Hans Gunnarsson: försmådd. Lättläst, lite torrt, snyggt skrivet.
    Katarina Sandberg: vi är inte såna som i slutet får varandra. Håkan hellström-vibbar, småpoetisk, känslosam och härlig!
    Silvia avallone: stål. Rå betongskildring av tonår i det fula Italien. Skitbra.
    Cilla naumann: springa med åror. Vänskap, kärlek, relationer, klass i nutid och barndom på västkusten. Älskar språket. Gripande.

  13. sarapirat skriver:

    erlend loe-‘doppler’ och ‘volvo lastvagnar’, han är galen och rolig, men samtidigt lite tänkvärt däremellan.
    sen älskar jag allt som murakami skriver. lite mörkt och surrealistiskt sådär.
    ‘kafka på stranden’ eller ‘norwegian woods’ kan vara bra att börja med.
    patti smith-‘just kids’

    det får räcka så länge!

  14. Caitlin Morans böcker. Både ”Konsten att vara kvinna” och ”Morantologi” är absolut läsvärda. Vill du ha en snabbläst och speciell bok som berör, rekommenderar jag ”Pojken som fann en ny färg” av Oskar Skog.

  15. Malin skriver:

    Allt av Johanna Lindbäck! Visserligen ungdomsböcker, men grymt bra!

  16. Malin skriver:

    jag vill rekommendera ”kärleken i julia anderssons liv” av åsa moberg. en fantastisk bok!

  17. David skriver:

    Jag håller med några av tidigare; Frances är en väldigt fin serieroman som du nog skulle tycka om, och Cirkeln fick du faktiskt av Annika för något år sedan men jag läste den istället och den blev kvar här. Den är ju faktiskt lite Buffy-aktig så jag tror att du skulle gilla den även om det är en ”ungdomsroman”, och den tredje och sista delen i trilogin kommer dessutom i vinter och då kommer författarparet till Pilgatan.

    Ska man fortsätta på serietemat är Alison Bechdel helt fantastisk, hon har skrivit en bok om sin pappa (Fun Home, Husfrid på svenska) och en om sin mamma (Are you my mother?). Båda är väldigt gripande och har både bra berättelser och en massa litterära referenser.

    En av de bättre romaner jag läst senaste året är Norrut av Willy Vlautin, en ganska mörk men ändå fin historia och det finns även ett soundtrack till den som är fint.

    Knausgård är jag däremot tveksam till om du skulle gilla, men man vet aldrig.

  18. Ms Octopussy skriver:

    Jag läser Erica Jongs ”Rädd att flyga”. Har också en biografi(självbiografi?) om henne som ligger och väntar. Minns inte titeln på den just nu däremot..

  19. rebebeb skriver:

    Kerstin Thorvall och Erica Jong skriver fantastiskt om att ha fastnat i och frigjort sig från sexlösa tråk-äktenskap och sen leva ut. Birgitta Stenberg skriver härligt om femtiotalets bohemer och särskilt hennes första roman ”Kärlek i Europa” i memoarsviten är rå och taktisk.

    En lättsam, kul bok jag läste på lunchrasterna på jobbet i somras var ”I en annan del av Bromma” av Martina Haag.

    Följande har jag inte läst men de står på min lista: Moa Martinsson
    Erica Jongs Rädd att flyga
    Sylvia Plath
    Joyce Carol Oates: Foxfires-en tjejligas bekännelser
    Nina Björk: Lyckliga i alla sina dagar
    Maria Sveland: Hatet
    Birgittas hela memoarsvit
    Kerstin Thorvalls De skjuter arbetare
    Liza Marklund: kvinnor som inte hjälper…
    Caitlin Moran: Konsten att vara kvinna, morantologi

  20. Mimmi skriver:

    Tell the wolves I’m home av Carol Rifka Brunt. Fin och sorglig och så jäkla bra skriven.

  21. F. skriver:

    Läs Jamaica Kincaid – Annie John eller The Autobiography of My Mother t.ex. Helt fantastiskt språk och berättande.

  22. Annika skriver:

    Jag sparar mitt tips till din födelsedag : ) Kram

Kommentera

