Vad är feminism?

20140705-091541-33341563.jpg

När jag växte upp var jag alltid Superavis på alla familjer som hade seriösa samtal kring middagsbordet, som pratade om hur dom hade haft det under dagen, som pratade politik och stora/små frågor. Jag ville också prata om världen och om funderingar jag hade fått efter jag läst olika böcker osv. Men min familj jobbade inte så.
När jag sedan träffade David så fick jag uppleva den sortens middagar och det var lika fantastiskt som jag föreställt mig.

Nu när jag själv är morsa så har jag liksom tagit med mina egna barndomsoerfarenheter till mitt eget middagsbord så jag, August och Julian försöker alltid passa på att snacka ordentligt när vi käkar tillsammans.

Just nu är det mycket ismer som är på tapeten. Så igår frågade jag mina barn: är du feminist? Svaret blev JA och sen frågade jag: vad är feminism?

Julian ba: alla ska ha lika
Teres: Utveckla!
August: det spelar ingen roll om man är tjej eller kille. Det ska va rättvist.
Julian: ja men typ jag tycker att snippan kan spruta ut spermija i killens snopp istället så att killen får bäbisen i magen, för då kan ju killar också få skrynklig mage och inte bara tjejer. Det skulle ju va rättvist.

Man ba, hehe, JA!

Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Vad är feminism?

  1. ulrike skriver:

    så fiiiint 🙂 dette blir det bra mannfolk av. Så god jobb du gjør!!

  2. A skriver:

    Lite sorgligt dock att du sätter på ungen en transfobisk T-shirt. Något fler borde lära sig att det inte är penisen som ger män fler fördelar och rättigheter utan att de är just män. En transkvinna kan ha en penis men inte tusan har hon de manliga fördelarna, tvärtom är hon förtryckt både i egenskap av kvinna och transkvinna så att säga att mäns könsorgan gör dem till män/ger dem fördelar är att osynliggöra en fruktanvärt uttsatt grupp.

    • Teres skriver:

      jag beklagar att du uppfattar det så, men det finns int något transfobiskt i budskapet. Det är ett symboliskt uttryck för patriarkalt förtryck. Texten säger inget om cis eller trans, den säger att man ska tänka utanför den patriarkala strukturen och det skulle både ciskvinnor och transpersoner gynnas av.

      • A skriver:

        Nej, transpersoner gynnas aldrig någonsin av att man drar gränsen att män har penis, kvinnor vagina hur symboliskt det än är och vilket syfte det än har. Det är fruktansvärt kränkande för transpersoner vilket kan vara svårt att förstå som cis men är inte en ursäkt att inte tänka efter och framförallt inte att inte lyssna.
        Du kan vara kvinna och feminist, men det hindrar inte att du kan förtrycka folk i egenskap av att vara cis och om du ser runt bland de få transsexuella bloggare, krönikörer osv. som finns lär du snart upptäcka att nej, transkvinnor uppskattar inte att man kör med saker som att mäns penis ger dem högra lön, ‘think outside the cocks’ etc. och många av dem känner uteslutna ur feministen för att så många av cis-kvinnorna i den osynliggör dem just på detta sätt.
        En cis-person kan aldrig någonsin bestämma vad som är kränkande för en transperson, lika lite som en man ska kunna bestämma vad som är kränkande för kvinnor. Så jo, det här inlägget och även ditt svar på min kommentar osynliggör och kränker transpersoner och då speciellt transkvinnor. Framförallt när du ger dig själv tolkningsföreträde för vad som är transfobiskt eller ej.

  3. Fifi skriver:

    Alltså, älsk på den där sista kommentaren!

  4. Emilia skriver:

    Haha! :):)

  5. mathildenicoline skriver:

    Så fint 🙂 Mitt litt romantiske forhold til svensk gjorde det bare enda finere, synes alt høres så himla fint ut på svenskt!

  6. Peppe skriver:

    Har samma t-shirt och använder den utan att vara transfobisk. Tycker att det finns en klar symbolik. Feminismen är för alla! Heja!

  7. fridasofias skriver:

    Haha!!! Underbara är ungar!!

  8. krrgah skriver:

    @teres och peppe:
    är ni trans? hur kann ni då avfärda att den tischan är trans*hatisk? har ni tänkt på att backa & lyssna?

Kommentera

